A klímaberendezések helyszíni szerelést igényelnek. Ráadásul a készülékek hűtőközeget (üvegházhatású gázokat) tartalmaznak, ezért szigorított szabályozás vonatkozik a kereskedelemre, illetve a szerelésre, javításra is. Kereskedelemre, illetve végfelhasználónak történő értékesítésre a képesített vállalkozások, beüzemelésre illetve egyéb hűtőköri munkákra képesített cég által alkalmazott képesített személyek jogosultak. Ez az első feltétel az érvényes jótálláshoz, illetve a kiterjesztett jótálláshoz. (Népszerű, de helytelen nevén: "garancia".)
Zöldkártya, kékkártya helyett "F-Gáz":
F-Gáz ügyfélazonosítóval rendelkeznek a cégek, és a természetes személyek (szerelők) is. A Nemzeti Klímavédelmi Hatóság oldalán ellenőrizhetők a jogosultságok adószám, illetve meglévő szerelői azonosító alapján.
Klímaberendezés vásárlásakor telepítési tanusítvány kerül kiállításra, ami két kitöltendő szakaszt tartalmaz, ami részben a vásárlóra is vonatkozik:
1. A berendezés forgalomba hozatalára jogosult vállalkozásra vonatkozó.
2. A telepítést végző vállalkozás képesített alkalmazottjára vonatkozó.
Az a legkézenfekvőbb, ha ugyanaz a vállalkozás értékesíti a klímaberendezést, bonyolítja le a szerelést, és végzi később a rendszeres karbantartást is.
A jótállás érvényességéhez szükséges általában:
- Bizonyos márkáknál megkövetelik a készülékek internetes regisztrációját, amit a felhasználónak kell elvégeznie a beüzemelés után.
- A készülékről és beüzemeléséről kiállított számla.
- A "céges vásárlás" nem tartozik a törvény hatálya alá (a fogyasztó: magánszemély), ilyenkor egyéni megállapodás szükséges.
- A klímaberendezések jótállása képesített szakember által történt beüzemeléshez kötött - lásd telepítési tanusítvány.
- A rendszeres és igazolt klíma karbantartás alapvető fontosságú, 'kevés üzemórától' is teljesen függetlenül. Karbantartást csak a beüzemelővel, de minimum egy másik jogosult klímaszerelő céggel érdemes végeztetni.
Általában : ha hibát tapasztal, pláne ha jótállási időszakon belül, elsősorban keresse azt a klímaszerelőt aki a beüzemelést végezte, illetve azt a vállalkozást, amely a készüléket kiszámlázta Önnek. Így a legkönnyebb akár térítés nélkül megoldani a szereléssel vagy készülékkel kapcsolatos problémákat. Lehetőleg írásos üzenetben, a beazonosításhoz szükséges adatokkal (helyszín címe, megrendelő neve, gép típusa, szerelés vagy utolsó karbantartás időpontja, beüzemelési számla sorszáma, stb) és a hibajelenség leírásával. Még akkor is érdemes például e-mailben üzenetet hagyni, ha előzetesen sikerült a telefonos egyeztetés - erre mi is rendszeresen kérjük az Ügyfeleinket.